tisdag 15 november 2011

Tisdag 15 november 2011. Vet Läkemedelsverket vad det gör?

Jag har idag fått följande svar på min skrivelse till dem om Fungoral:

Hej!

För varje produkt görs en enskild bedömning med avseende på utbytbarhet utifrån vissa kriterier som finns på vår hemsida: http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Forskrivning/Utbytbara-lakemedel-/Kriterier-for-utbytbarhet/

Parfymerat eller oparfymerat utgör i regel inget hinder mot  utbytbarhet. För många spelar det ingen roll om produkten innehåller parfym eller inte, medan det för dig och en del andra har stor betydelse. I sådana fall är det medicinskt motiverat att förskrivaren motsätter sig utbyte genom att signera i rutan ”Får inte bytas ut” på receptet.

Mitt råd är alltså att du vänder dig till din läkare och ber att han/hon förskriver en parfymfri produkt och markerar på receptet att det inte får bytas ut.

Vänligen,

Förvånas jag över myndigheter och hur de hanterar medborgarna den som har skicka detta svar verkar inte veta vad den gör. Vist min läkare skulle ha kunnat kryssa i rutan ej byte, men det hade inte hjälp. Fungoral omfattas inte av läkemedelsförsäkringen och då är det 100% byte eller stå för kostanden själv.

Jag undrar vad handläggarna på Läkemedelsverkets personal har för kunskap när man svarar som man gör och inte vet att det inte hjälper vad läkaren skriver på receptet!

Då straffas jag som inte klara av dofter som redan nu har rätt höga kostande för läkemedel och sjukvård, kan det verkligen vara möjligt?

Jag tycker det är högst konstigt att man inte väger in om ett läkemedel är oparfymerat eller inte när man bedömer om det skall omfattas av Läkemedelsförsäkringen.

Jag tänker inte nöja mig detta svar